A jakabszállási vasútállomás épülete

6. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása, a megjelölt szakterületi kategória indokolása (amennyiben nemzetiséghez kapcsolódó érték, a nemzetiségi vonatkozások, a nemzetiséghez való kötődés bemutatása):

A Kecskeméti Gazdasági Vasút Bugacon át Kiskunmajsáig vezető vonalát 1928. szept. 12-én adták át. A vasút a térség, benne Jakabszállás életének, fellendülésének a legfontosabb korabeli eszköze volt. A bugaci kisvasút néven ismeretes járat 2009.12.12-ig működött.

„1928-ban megindult a forgalom a Kecskemét-Kiskunmajsa közötti keskeny nyomtávú vasútvonalon. A Jakabszállás határát észak-déli irányban átszelő „kisvasút” köldökzsinórként kapcsolta a 18-25 km-re fekvő Kecskeméthez a pusztai tanyák népét. A község határában négy megállója volt: széttörte pusztai elszigeteltségük kérgét, könnyítette közlekedésüket, termékeik piaci értékesítését, az orvoshoz való eljutást, jóeszű gyermekeik továbbtanulását.”

Juhász Antal Duna-Tisza közi migráció és hatása a népi műveltségre c. kötet 238. oldal

A kecskeméti kisvasút is, mint a legtöbb kisvasút faanyag és egyéb más termékek szállítására jött létre. … Az új vasútvonalat 1928. szeptember 12-én adták át. Ezzel együtt megépült Kecskeméten a Rávágy téri új végállomás és az átrakodó a nagyvasúthoz.

A környékbeli tanyákon élőknek nagy fejlődést jelentett a kisvonat, mert ez volt az egyetlen közlekedési eszközük. A személyszállítás mellett a megtermelt árukat is gyorsan el tudták szállíttatni a városba, illetve az átrakodó állomásnak köszönhetően bárhova az országon belül. Ezen a vonalon már kezdetektől napi három vonat pár közlekedett, reggel, délben és este. Kezdetben három gőzmozdony látta el a szolgálatot.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

Épülnek az állomások: „A bugaci kisvasút, … rohamosan közeledik a teljes befejeződés felé. Az állomások építése idebent a városban, valamint a vonal mentén gyors tempóban halad és átadásuk az előirt időben meg is fog történni.”

Kecskeméti Közlöny, 1928. június (10. évf, 123-146. szám) 64. 1928-06-07 / 128. szám

Hétfőn kiírják a pályázatot a bugaci vasút állomásépületeinek építésére :

Legutóbbi számunkban adtunk hírt arról, hogy a város a bugaci vasúthoz megvásárolta a teherkocsikat, továbbá, hogy hétfőn 500 munkással látnak hozzá a vasútvonal földmunkáihoz.

A vasútépítés rohamos előkészítése máris újabb gyors lépésekkel haladt előre.
A tanács elhatározta, hogy a földmunkákkal egyidejűleg megkezdeti a vasútállomás építését is. Az ügy már annyira előrehaladt állapotban van, hogy az építésre a pályázatot már hétfőn ki is írják.

Kecskeméti Lapok, 1927. július-november (60. évf. 150-260. szám) 1927-10-16 / 235. szám

Vasútállomások épületei:

Az épületek külön tervek szerint készültek. A vonali épületek terveinél figyelemmel voltak a puszta környezetére és arra, hogy azok a vasút mentén települő szöllők és gyümölcsösök hangulatába beleilleszkedhessenek. Az épületek a városi erdőhivatal által az alsómonostori téglaégetőben készült téglából épültek. Bugacon ugyanis sokkal jobb téglát csinálnak, mint bent Kecskeméten.

Állomások: — A vonalon van 7 állomás és 3 rakodó kitérő, továbbá 13 épület nélküli perronnal és jelzőtáblával ellátott feltételes megállóhely. A szárnyvonalon van 2 rakodó megállóhely és 2 feltételes megállóhely. Kecskeméten és Kiskunmajsán egy-egy 10 méteres fordító korong van.

Vasúti megállók Jakabszálláson: Felső-Jakabszállás, Jakabszállás, Kocsis tanya, Jakabszállási tanyák.

Az állomások úgy vannak elhelyezve, hogy már meglevő község, illetve tanyacsoport céljait szolgálják, illetve községek, vagy tanyacsoportok településére alkalmas keretet nyújtsanak.

Az állomásépületekhez állomáskezelő, jegykiadó szolgálat tartozott:**

A legelső jakabszállási állomáskezelő Tóth Ferenc: 1928-tól.

Absolon Jenő: 1930- Barkóczy Tibor: 1940- Igó László: 1943- Szilágyi Antal: 1948-

Kun József: 1949-1953 Szakonyi Pál: 1954-1955 Györgyi János: 1956-1968

A legutolsó kisvasúti állomásfőnök. Csúri Mihály: 1969-1991

Nyugdíjba vonulása után, ezen az állomáson megszűnt a szolgálat.

A bugaci kisvasút utolsó járata 2009.12.12-én közlekedett.

7. Indokolás az értéktárba történő felvétel mellett:

A jakabszállási állomás épülete az 1928-as eredeti állapotban maradt meg,

megőrizve a közel 100 évvel ezelőtti korszakra jellemző építészeti stílusjegyeket.

A jellegzetes, arányos, míves épület homlokzata részben nyerstégla-architektúrás felületekből áll. A fából készült, zöldre festett oszlopos, boltíves, farácsos megoldások a korszakra jellemző pótolhatatlan értéket képviselnek, azok a mai állapotukban is ámulatba ejtenek.

A Kiskunsági kisvasút újraindítása Facebook-oldalunk: facebook.com/aranykerek.blog

A jakabszállási vonal Kecskemét város gyönyörű teljesítménye,

Kecskeméttől Kiskunhalasig és Félegyházáig elterülő vidéknek szüksége volt a jakabszállási vonalra. Hiszen e nagy területnek sem útja, sem más közlekedési hálózata nincsen, s az említett vasút nagyon régi és nagyon égető hiányt pótol…. Kecskemét városának vezetősége, elsősorban pedig főjegyzője nagyon bölcsen és megfelelően cselekedett a jakabszállási vonal megépítésével … ”

Magyarság, 1928. október 28 (9. évfolyam, 223-248. szám)1928-10-28 / 246. szám adt.hu

8. A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források): )

www.arcanum.hu

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

Facebook-oldalunk: facebook.com/aranykerek.blog A Kiskunsági kisvasút újraindítása

Arcanum Digitális Adattár = ADT kiemelt cikkek átiratban

ADT Épülnek az állomások 1928-06-07

ADT Kinevezték a bugaci kisvasút alkalmazottait 1928-08-15

9. A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe:

www.jakabszallas.hu

III. MELLÉKLETEK

  1. Az értéktárba felvételre javasolt nemzeti érték fényképe vagy audiovizuális-dokumentációja

A korabeli míves, gyönyörű állomásépületek hasonló stílusban épültek.

Ábrók Miklós 2020 06 03 FB oldaláról Kecskeméti Kisvasútért FB

A jakabszállási állomás épülete az 1928-as eredeti állapotban maradt meg,

megőrizve a közel 100 évvel ezelőtti korszakra jellemző építészeti stílusjegyeket.

A jellegzetes, arányos, míves épület homlokzata részben nyerstégla-architektúrás felületekből áll.

A fából készült, zöldre festett oszlopos, boltíves, farácsos megoldások a korszakra jellemző pótolhatatlan értéket képviselnek, azok a mai állapotukban is ámulatba ejtenek.

A vasút újranyitásától függetlenül is egy külön projekt lehetne a műemlék jellegű állomásépületek felújítása, számukra új (turisztikai célú) funkció biztosítása.

A állomáson lévő felvételi épületek szinte egyformák, vagy hasonlóak, a hozzájuk tartozó, szintén egyforma gazdasági épületekkel és melléképülettel együtt. Az állomás felvételi épülete részleteiben és egészében is szép. Az épületek a körülményekhez képest jó állapotban vannak, szerencsére még bőven menthetőek.

A fent idézett részletek forrása: https://aranykerek.blog.hu/2019/03/29/kecskemeti_kisvasut_ujra?fbclid=IwAR0ZMn_3NmweoMslv3FwD7ahYTMcaplCXWaZk23zxn-XXITmF_7hGShjjw8

Jakabszállás, 1930-as évek – Boriska lapos
Barátnők: Tóthné Balogh Mariska és Kovács Istvánné Boriska

Ó Istenem! A vasútállomás már ott van a háttérben és sehol a falu????

Homok Haza kiállítás képei Tóth Sándor felvétele

Kirakodás a jakabszállási vasútállomáson, 1960-as évek.

Élet a régi Jakabszálláson FB oldalról

Fotó: Lantos István

A jakabszállási állomás előtt. Györgyi János családja az 1960-as években.

Forrás: Élet a régi Jakabszálláson FB oldal

50 éves a Kecskeméti Kisvasút. 1978. évi fotó (VTA gyűjt.)

Feltöltés: Kecskeméti Kisvasútért 2017. február 21.

Vasúttörténeti kiállítás képei - Jakabszállás

Nagy József Kecskeméti Kisvasútért 2tca0e2dltSh0po. oefmtknmtónubsshherio rea2l8od. ·

A "jakabiak" mindig is nagyon kellemesen fogadták az augusztusi nosztalgia vonatainkat!

Vasúttörténeti kiállítás képei - Jakabszállás

Augusztus második hétvégéjén mindig telt ház volt!

Kecskeméti Kisvasútért 2015. március 31.

Jakabszállási életkép 2007. 10.01-én. (VTA gyűjt.)

Kecskeméti Kisvasútért 2017. január 23. ·

A Kispöfögő halad ki Jakabszállásról, 2007 augusztus 11-én. (VTA gyűjt.)

FB 2019 08 19 Kecskeméti Kisvasútért

Törökfái vasútállomás

Vasúttörténeti kiállítás képei - Jakabszállás

ADT Kinevezték a bugaci kisvasút alkalmazottait 1928. 08. 15. www.arcanum.hu alapján

Kecskeméti Közlöny, 1928. augusztus (10. évfolyam, 173-197. szám) 75. 1928-08-15 / 185. szám

Ma délelőtt nevezte ki a városi tanács a bugaci gazdasági vasút állásaira pályázottak közül az arra alkalmasnak talált pályázókat.

Könyvelő Soós Gyuláné. Főpénztárnok Baltás Béla.

Rávágy téri állomás- elöljáró Kovács János.

Átrakó-állomás kezelő Fábián Károly. Fehértói jegykiadó Absolon Jenő.

Jakabszállási állomáskezelő Tóth Ferenc. Bugaci jegykiadó Kalmár János.

Monostorfalvi állomáskezelő Csordás Antal. Bugacmonostori állomáskezelő Buray Mátyás.

Alsóbugaci jegykiadó Parádi József. Szank állomáskezelő Janik Imre.

Kiskunmajsa állomáselőljáró Kovács Imre. Főkalauz Rovács István.

Telefon, világítás, fűtési felvigyázó és sinautó vezető Kiss Nándor. Raktárnok M. Kiss Sándor. Mozdonyvezetők: Rácz Pál, Rice Lajos, Palóc Ferenc, Schuch István, Sávolt János.

Fűtők; Rádi Pál. Molnár Kálmán, Sipos Sándor, Farkas Gábor, Madi Sándor.

Vontatási szakértő és ellenőrző : Schneider József kecskeméti fütőházi főnök.

Rávágytéri málházó Fazekas István. Átrakón váltókezelő Tóth Lajos.

Bugacmonostoron váltóőr Szalai Károly. Szankon váltóőr Hegedűs Sándor.

Kiskunmajsán váltókezelő Endrődi Sándor. Bugacmonostoron pályafelvigyázó Vágó György.

Éjjeli őr Polyák Menyhért. Műhelyvezető Kirchner Mihály.

Gépszerelő lakatos Erdélyi János. Lakatos Sajátovics Lajos.

Kalauzok : Kulcsár István, Sajtos István.

Fékezők : Pintér János, Bartha László. Forrás: www.arcanum.hu

A tablók a Vasúttörténeti kiállítás részei

Vasúttörténeti kiállítás képei – Jakabszállás

Vasúttörténeti kiállítás képei - Jakabszállás

Bugacmonostor vasútállomás 1930 as évek

FB Kecskeméti Kisvasútért 2015. június 6.

A kép az 1930-as években készült (VTA gyűjt.)

Gondozott szép állomások, gyönyörű tekerős kút...

Kiskunsági Hajtánypálya hálás. FB 2020 augusztus 23

Az augusztus 8-ai rendezvényhez kapcsolódóan több hangulatjavító fejlesztést is végrehajtott a MÁV Bugac állomáson. Újrafestették az állomás névtábláját, pótolták a padok ülőfelületeit és háttámláit, lefestették a kerekeskutat, a közelben lévő szelvénykövet és a biztonsági határjelzőt.

Nagyon szépen köszönjük a munkájukat! Sokkal jobb érzés így kimenni az állomásra, amelyet a helyiek elmondása szerint sok turista is felkeres. Reméljük, hogy a jövőben a hajtányosok egyik pihenőjéül is szolgál majd.

Vasúttörténeti kiállítás képei - Bugac

Átrakó állomás főépülete, homlokzatán a „hírös város” jelképével

Kecskeméten indulásra vár a Kispöfögő 2001 nyarának első napján. (VTA gyűjt.)

Forrás: Kecskeméti Kisvasútért 2016. január 19.

Átrakó állomás KGV Kecskemét KK Felvételi épület 1983 (VTA gyűjt.)

Forrás: Kecskeméti Kisvasútért 2016. március 29.

Kecskemét KK állomás felvételi épületének váróterme

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

Kecskeméti Gazdasági Vasút végállomása: Rávágy téri állomásépület

Bajtay Ferenc felvétele (Katona József Múzeum)

Élet a régi Kecskemét FB 2012 04 11 Székelyné Kőrösi Ilona feltöltése

results matching ""

    No results matching ""