„Földi Tibor sportrepülő”

6. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása, a megjelölt szakterületi kategória indokolása (amennyiben nemzetiséghez kapcsolódó érték, a nemzetiségi vonatkozások, a nemzetiséghez való kötődés bemutatása):

Tibor imádja a repülést, eddig 223-szor emelkedett a magasba

20190129

Földi Tibor minden vágya, hogy repülőgép-pilóta legyen. A ranglétrán folyamatosan halad előre. Kétévesen már a reptéren szaladgált, ötévesen repült először kisrepülővel. Azóta évről évre többször repült, csak tavaly 77-szer. Repülőgép-szerelőnek tanul, érettségi után pedig jöhet az első jogosítvány megszerzése.

Honnan ered ez a hatalmas szenvedélyed a repülőgépek iránt? – kérdeztük a most érettségire készülő 19 éves Földi Tibort.

– Kétéves korom óta érdekelnek a repülők. 2002-ben édesanyám elvitt a jakabi repülőtérre, ahol azonnal beleszerettem a repülőkbe. Azóta – mondhatni – megszállottja vagyok, nagy álmom, hogy magam is pilóta legyek. A kisrepülőgépekre a jogosítványt mindenképpen szeretném megszerezni, aztán ki tudja, lehet, hogy meg sem állok az utasszállító repülőgép pilótaképzésig – mesélte boldogan.

Mikor ültél először kisrepülőgépen?

– 2005-ben. Az élet úgy hozta, hogy édesanyám 2003-ban a jakabi reptéren helyezkedett el, így egyre gyakoribb vendég voltam ott. A teraszról figyeltem a fel- és leszállásokat, majd közelebb merészkedtem. Egy helyi pilóta, Bogdándi Tibor beavatott mindenbe, körbevezetett, sokat mesélt. Hozzá hasonlóan a reptér akkori tulajdonosa, Csík Imre is szívesen elkalauzolt a repülők világában. Aztán eljött 2005, és felszállhattam.

Ötévesen milyen érzés volt a repülés?

– Vas Géza pilóta ajánlotta fel, hogy szívesen elvisz egy körre. Választhattam a négyszemélyes Cessna 172 és a kétszemélyes Zlin–142 típusú repülő között. Nagyon megijedtem, de édesanyám biztatott. Nélküle azonban nem akartam felszállni, így végül a Cessna mellett döntöttem, mert ott elfértünk. Fantasztikus élmény volt a repülés, azonnal beleszerettem. Hozzáteszem, később a Zlin–142 lett a kedvenc típusom, bár arra még jó néhány évet várnom kellett, hogy felszállhassak vele.

Ezt követően folyamatosan repültél?

– Igen, abban a szerencsében volt részem, hogy ötéves korom óta folyamatosan repülhettem, évről évre többet. Közben egyre több mindent megtanultam a repülőterek életéről is. A motoros repülők mellett a vitorlásrepülőzésbe is belekóstolhattam, először 2008-ban, egy Góbéval. A budaörsi Endresz György Repülőklub éppen Jakabszálláson táborozott. 8 éves kisfiúként odamerészkedtem hozzájuk, és összebarátkoztunk. Már az első nap elvittek egy körre. Ez óriási hatással volt rám. Ezen felbátorodva, utána megkerestem a Kecskemét és Vidéke Aero Klub vezetőjét, Sági Jánost, akivel jó kapcsolatot alakítottam ki. Innentől kezdve eljártam a nyári táboraikba, hétvégenként repültem velük.

Milyen repülőkön utaztál még?

– Sok-sok új barátra tettem szert az évek alatt. Mészáros Imre például Beechcraft BE–76 Duchess kétmotoros repülővel vitt el többször, nagy kedvencemmé is vált ez a típus. 13 évesen ültem először benne, de azonnal beleszerettem, hiszen hihetetlen jó élmény volt érezni azt az erőt. Andráska Jánossal pedig Roko NG–6 repülőgépén ülhettem többször.

Összeszámoltad már, összesen hányszor ültél repülőn?

– Igen, összesen 223-szor. Ezt minden repülés után feljegyzem a telefonomban. A legtöbbet 2018-ban, tavaly összesen 77-szer szálltam a magasba. Voltam Szlovákiában, Kamenica nad Cirochou repülőterén, valamint Hajdúszoboszlón is. Emellett elvittek Jakabról Siófokig, Győrig, Kutasig. Helyben is sokat repültem például Varga Dáviddal.

Hogyan kerültél kapcsolatba a szlovák pilótákkal?

– Tavaly nyáron Szlovákiából érkezett egy csoport a jakabi reptérre, mert megvásárolták az üzemen kívül lévő Zlin–142 repülőket. Éppen kint segítkeztem a repülőtéren, amikor a kommunikációban segítségre szorultak. Segítettem, és így meghívást kaptam hozzájuk. Augusztus 24-én jött el az a pillanat, amikor végre utazhattam Zlin–142-vel. 2005 óta vágytam erre, végre teljesült ez az álmom! Aztán nem sokkal később, novemberben Hajdúszoboszlón is beülhettem egybe, Márton Tamáséknak köszönhetően.

Shape2A pályaválasztásodat is meghatározta a repülőgépek iránti szenvedélyed. Hol tanulsz?

– A végső célom, hogy repülőgép-pilóta legyek. Ehhez számomra az első lépcsőfok a repülőgép-szerelő szak elvégzése. Csepelen tanulok, a Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziumban, ahol az angolt is magas szinten visszük, hiszen ez is elengedhetetlen egy pilótánál. A szakmai gyakorlatomat helyben tölthetem el, a jakabi Mészáros Imre által vezetett Mészi Air Service-nél, ami szintén nagy segítség számomra.

A repülőket nemcsak nézed és ülsz bennük, de szívesen fotózod is. Mikor alakult ki ez a szenvedélyed?

– 2012 óta fényképezek, eleinte csak egy kompakt kis géppel, de aztán idővel bebizonyosodott, hogy ha komolyan gondolom, akkor egy tükörreflexes gépre lesz szükségem. 2018-ban vettem egy komoly gépet. Azóta minden megváltozott, a képeim megteltek élettel. Több repülős oldalnak is küldtem már képeket, tavaly pedig elindultam az első fotópályázatomon a Magyar Vitorlázórepülő Szövetségnél, amit sikerült megnyernem.

Ez nagyon nagy teljesítmény! Mit ábrázolt a kép?

– A jakabi reptéren sikerült lekapnom egy különleges pillanatot két repülőről. Az egyik a Kecskemét és Vidéke Aero Klub HA–5562-es lajstromjelű vitorlázó Góbéja éppen száll fel, háttérben pedig a jakabi Genevation Aircraft GenPro típusú műrepülőgépe látható. A képet az teszi igazán különlegessé, hogy bemutatja: a magyar repülőgépgyártás múltban és a jelenben is él.

Mit jelent számodra a repülés?

– Felszabadító érzés, ha repülhetek, semmi más nem számít. Ráadásul, fentről gyönyörű, különleges fotók készíthetők.

Forrás: https://www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/tibor-imadja-a-repulest-eddig-223-szor-emelkedett-a-magasba-1716607/

7. Indokolás az értéktárba történő felvétel mellett:

Földi Tibor kisgyermekkora óta a repülés szerelmese, amelynek érdekében kitartóan munkálkodik, gyakorol és tanul. Repülőgéppilótának készül. A repülés mellett hobbija még fényképezés, és a légifotózás, ebben is szép eredményeket ér el.

III. MELLÉKLETEK

  1. Az értéktárba felvételre javasolt nemzeti érték fényképe vagy audiovizuális-dokumentációja

First Solo Flight - 2021.08.07. - Szeged Nagyon szépen köszönöm Mindenkinek a segítségét és a támogatását, aki hozzájárult ahhoz, hogy mára ez a repülés megvalósulhatott. Köszönöm oktatóimnak a kitartó munkájukat, a Rózsavölgyi Air teljes csapatának, hogy lehetőséget biztosítottak számomra és, hogy végig biztattak és terelgettek ezen az úton.— itt: Szegedi repülőtér.

Sikeres repülőgépszerelői vizsga 2020. június 4. Budapest

Repülés előtt — itt: Jakabszállás Airport (LHJK).

A Roko vezetése közben— Kistelek környékén.

Check list — Andráska János társaságában, itt: Jakabszállás Airport (LHJK).

Indulásra készen

Bekészülődés

HA-EVA Zlin-526M Trener

A gép, amellyel részt vettünk a versenyen

A Moravával — itt: Letisko Kamenica Nad Cirochou

A Morava kipakolása közben— itt: Letisko Kamenica Nad Cirochou

Fotó: Hubay Andor

Földi Tibor

results matching ""

    No results matching ""