Vasút, vasútállomás, bugaci kisvasút

6. A nemzeti érték rövid, szöveges bemutatása, egyedi jellemzőinek és történetének leírása, a megjelölt szakterületi kategória indokolása (amennyiben nemzetiséghez kapcsolódó érték, a nemzetiségi vonatkozások, a nemzetiséghez való kötődés bemutatása):

A Kecskeméti Gazdasági Vasút Bugacon át Kiskunmajsáig vezető vonalát 1928. szept. 12-én adták át. A vasút a térség, benne Jakabszállás életének, fellendülésének a legfontosabb korabeli eszköze volt. A bugaci kisvasút néven ismeretes járat 2009.12.12-ig működött.

„A kecskeméti-bugaci kisvasút is, mint a legtöbb kisvasút faanyag és egyéb más termékek szállítására jött létre. A Kecskemét Város Erdőhivatalánál dolgozó Bakkay József vetette fel először,[4] hogy a Bugac melletti erdőkből a tüzelőnek használt faanyagot kisvasúton szállítsák az Alsómonostori téglaégetőbe. A 15 km-es gazdasági vasutat 1917-ben adták át. A vasút 760 mm-es nyomtávval épült.

A vasútüzem kibővítése 1927 őszén kezdődött. A KecskemétKiskunmajsa közötti 51 km-es fővonalat építettek, amely Kecskemét alsó MÁV állomásnál szintben keresztezte a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonalat és a Fülöpszállás–Kecskemét-vasútvonalat.

Az új vasútvonalat 1928. szeptember 12-én adták át. Ezzel együtt megépült Kecskeméten a Rávágy téri új végállomás és az átrakodó a nagyvasúthoz. A környékbeli tanyákon élőknek nagy fejlődést jelentett a kisvonat, mert ez volt az egyetlen közlekedési eszközük. A személyszállítás mellett a megtermelt árukat is gyorsan el tudták szállíttatni a városba, illetve az átrakodó állomásnak köszönhetően bárhova az országon belül. Ezen a vonalon már kezdetektől napi három vonat pár közlekedett, reggel, délben és este. Kezdetben három gőzmozdony látta el a szolgálatot, KGV 1,2,3 pályaszámmal.

Az 19291933 közötti gazdasági válság miatt a vasút léte veszélybe került. Kecskemét város vezetői nem nyugodtak bele, hogy a nemrégiben épített vasútjukat a bezárás fenyegeti. A jövőt a turizmusban látták. Létrehozták a Kecskeméti Idegenforgalmi Irodát, mely Bugacpusztán programokat, kirándulásokat kezdett szervezni. Óriási kampánnyal hívták fel az emberek figyelmét a kisvasútra és Bugacpusztára. Több neves hazai és külföldi személyiség is megfordult itt, például Móricz Zsigmond, Gusztáv Adolf a későbbi svéd király és Rabindranáth Tagore Nobel-díjas költő, író. A gőzmozdonyokat ekkor cserélték le dízelmeghajtású motorkocsikra, közülük a Dmot 953 ma Nagycenken található kiállítva.[5]

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

7. Indokolás az értéktárba történő felvétel mellett:

A jakabszállási vonal Kecskemét város gyönyörű teljesítménye,

Kecskeméttől Kiskunhalasig és Félegyházáig elterülő vidéknek szüksége volt a jakabszállási vonalra. Hiszen e nagy területnek sem útja, sem más közlekedési hálózata nincsen, s az említett vasút nagyon régi és nagyon égető hiányt pótol….

Kecskemét városának vezetősége, elsősorban pedig főjegyzője nagyon bölcsen és megfelelően cselekedett a jakabszállási vonal megépítésével ,s így fog tenni akkor is, ha nem engedi eltántorítani magát eredeti terveitől, a két vasútvonal megalkotásától, hanem diadalra és befejezésre viszi a megkezdett ügyet. Ennek a közlekedésügyileg is alacsony nívón álló nagy magyar tájnak szüksége van a tervezett vasútvonalakra és jogától semmiképpen és semmi módon sem hagyja elütni magát. „

Magyarság, 1928. október 28 (9. évfolyam, 223-248. szám)1928-10-28 / 246. szám adt.hu

8. A nemzeti értékkel kapcsolatos információt megjelenítő források listája (bibliográfia, honlapok, multimédiás források):

www.arcanum.hu

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

ARCANUM „bugaci kisvasút” találatok210 találat

Repertórium „bugaci kisvasút” arcanum.hu alapján cikkbibliográfia 1919 -1929

Repertórium „bugaci kisvasút” arcanum.hu alapján cikkbibliográfia 1930-2014

ADT kiemelt cikkek átiratban:

ADT Egy hét múlva 500 ember kezdi meg a bugaci kisvasút földmunkáit 1927-10-11

ADT Kecskeméttől a szanki határig az épülő bugaci vasút mentén 1927-10-22

ADT Tapasztalatok a bugaci kisvasút első utján Jakabszállás 20 km-ig 1928-04-21

ADT Épülnek az állomások 1928-06-07

ADT Kinevezték a bugaci kisvasút alkalmazottait 1928-08-15

ADT Vasutat! A jakabszállási vonal Kecskemét város gyönyörű teljesítménye 1928-10-28

9. A nemzeti érték hivatalos weboldalának címe:

www.jakabszallas.hu

III. MELLÉKLETEK

  1. Az értéktárba felvételre javasolt nemzeti érték fényképe vagy audiovizuális-dokumentációja

Forrás: Értéktári gyűjtemény, Földiné Dormány Margit

Bugac felé …

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

Gőzvontatású vonat a kisvasút napján, 2006-ban Jakabszállás határában

https://hu.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9ti_kisvas%C3%BAt

Bugaci anzix, 1930-as évek Vasúttörténeti kiállítás képeiből

A kezdetek: Sávolt János mozdonyvezető Vasúttörténeti kiállítás képeiből

results matching ""

    No results matching ""